Welke nutriënten kunnen worden ingezet om het darmslijmvlies te ondersteunen?

16-07-2021

Als het darmslijmvlies (darmepitheel) beschadigd is, kan dit de doorlaatbaarheid van de darm verhogen. Er is dan sprake van een leaky gut, waarbij ongewenste stoffen vanuit de darm in het lichaam terecht kunnen komen, met alle gevolgen van dien. Het is daarom van belang om het darmslijmvlies gezond te houden. 

Om het darmslijmvlies te herstellen en gezond te houden, kunnen er verschillende nutriënten ingezet worden zoals vitamine A en D, zink, L-glutamine, berberine, omega 3-vetzuren, prebiotica (zoals guarboonvezels) en probiotica. 

Vitamine D speelt een cruciale rol bij het behoud van een goede barrièrefunctie van het darmslijmvlies en gaat een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand tegen.  

Vitamine A is onontbeerlijk voor de kwaliteit van de slijmvliezen in het algemeen en daarmee ook voor het darmslijmvlies. 

Zink is van belang voor een goede darmbarrièrefunctie, weefselvernieuwing en heeft een antimicrobiële werking. 

L-glutamine is een energiebron voor het darmslijmvlies en mede daarom belangrijk voor een goede opbouw en regeneratie van de darmwand. 

Berberine is een fytonutriënt die de functie van de tight junctions in de darm verbetert door de aanmaak van tight junction-eiwitten te verhogen. Het gaat daarmee een verhoogde doorlaatbaarheid van de darm tegen. Bovendien heeft het een antimicrobiële en ontstekingsremmende werking. 

Guarboonvezels worden volledig gefermenteerd door het darmmicrobioom en hebben daardoor een zeer sterk prebiotisch effect. Tijdens het fermentatieproces worden de korteketenvetzuren boterzuur, propionzuur en azijnzuur gevormd, die verschillende gezondheidsbevorderende effecten hebben. Ze fungeren als voeding voor het darmslijmvlies, zorgen voor een betere doorbloeding van de darmwand en versterken de darmbarrièrefunctie. 

Probiotica beïnvloeden de activiteit van gunstige bacteriën in het maag-darmkanaal positief. Daarnaast verbeteren probiotica de conditie van het slijmvlies van de darm en daarmee de darmbarrièrefunctie. Ze ondersteunen de vertering en opname van voedingsstoffen en stimuleren de darmperistaltiek. Ten slotte helpen ze bij het onschadelijk maken van toxines. 

Omega 3-vetzuren verhogen de effectiviteit van probiotica door de aanhechting van probiotische bacteriën aan de slijmvliezen te verbeteren. Ze zorgen voor diversiteit van het darmmicrobioom en hebben een ontstekingsremmende werking. 

Terug