Het belang van bewegen, de beweegnorm volgens de Gezondheidsraad

07-11-2018

Nederlanders zitten verreweg het meest van alle Europeanen. Daar moet verandering in komen, want bewegen is cruciaal voor onze gezondheid. Zo is het goed voor het hart en de longen en vermindert het de kans op overgewicht en chronische ziekten zoals diabetes type 2. Maar het is ook goed voor de conditie van de hersenen. Door te bewegen wordt er meer bloed rondgepompt, waaronder naar het brein, en wordt de aanmaak van hersencellen en de onderlinge verbindingen gestimuleerd. Dit is goed voor het geheugen, concentratie en andere mentale functies. Toch blijkt het bewustzijn van het belang om te bewegen niet altijd voldoende te zijn om daadwerkelijk van de stoel of bank op te staan. Het veranderen van gewoonten is vaak een lastige opgave. Zo stappen vele Nederlands ‘s ochtends in de auto of nemen het OV om naar het werk te gaan om vervolgens de hele dag op kantoor te zitten, om daarna weer in de auto te stappen of het OV te nemen en ’s avonds op de bank te ploffen. Mensen met een kantoorbaan hebben de grootste kans op een inactief bestaan. Net als schoolgaande kinderen.         

Om Nederland in beweging te krijgen heeft de Gezondheidsraad daarom in 2017 een beweegnorm opgesteld. Wellicht dat u dit advies mee kunt nemen in het advies voor uw cliënten:

- Beweeg minimaal 150 minuten per week matig intensief verspreid over enkele dagen, bijvoorbeeld een half uur per dag op werkdagen.

- Kinderen wordt aangeraden zich dagelijks een uur in te spannen.

- De gunstige effecten nemen toe naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Meer is in dit geval dus beter, mits men natuurlijk binnen de grenzen van het lichaam blijft.

- De intensiteit van bewegen wordt ingedeeld in de categorieën licht, matig intensief en intensief. Bij een lichte inspanning gaat de hartslag niet omhoog, bijvoorbeeld bij het doen van de afwas of tijdens een rustige yogales. Fietsen, tuinieren, huishoudelijke klusjes of wandelen zijn vormen van matig intensieve inspanning. Activiteiten waarmee men zich goed in het zweet werkt, zoals hardlopen, wielrennen, fitnessen of hockeyen zijn vormen van intensieve beweging.

- Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad om twee keer in de week spier- en botversterkende oefeningen te doen, dit gebeurt tijdens intensieve beweging.

- Ouderen kunnen balansoefeningen opnemen in hun bewegingspatroon, bijvoorbeeld in de vorm van stoelyoga.

Terug