Ubiquinol en sport

30-04-2015

Co-enzym Q10 (ubiquinon) wordt aangemaakt in het menselijk lichaam en is in zijn actieve vorm (ubiquinol) een vetoplosbare antioxidant. Het speelt verschillende rollen in de energieproductie van de spiercellen. Een aantal factoren die de CoQ10 waarden negatief kunnen beïnvloeden zijn intensieve training en veroudering. CoQ10 is een component van het mitochondriale oxidatieve fosforyleringssysteem. Dit systeem haalt energie uit voedingsstoffen door ATP te produceren. 95 procent van onze aërobe energieproductie, essentieel voor elke cel en alle lichamelijke processen, wordt geproduceerd door CoQ10. Organen zoals het hart en de spieren die veel energie nodig hebben zijn afhankelijk van deze essentiële cofactor en produceren minder energie en kracht wanneer deze ontbreekt. Verder heeft CoQ10 een belangrijke functie als antioxidant. CoQ10 moet dan wel worden omgezet in de ubiquinol vorm om zijn antioxidant effect te kunnen uitoefenen. De gereduceerde vorm van CoQ10 (ubiquinol) is 6 tot 10 keer meer biologisch beschikbaar dan de geoxideerde vorm van CoQ10 (ubiquinon). Studies lieten zien dat atleten met een CoQ10 plasma niveau hoger dan 2,5mcg/ml een verbetering in lichamelijke prestatie lieten zien. Hogere doses van 200-300 mg ubiquinol per dag gedurende een periode van 4-12 weken zijn nodig voor het verhogen van het CoQ10 gehalte in de spieren.

Een studie met een looptijd van 6 weken onderzocht het effect van ubiquinol op de prestatie van 100 Duitse atleten die individueel trainden als voorbereiding op de Olympische Spelen in Londen 2012. 50 topsporters suppleerden 300 mg ubiquinol per dag en 50 topsporters ontvingen een placebo. De prestatie van de atleten werd uitgedrukt in Watt per kilogram lichaamsgewicht (W/kg bw) en werd gemeten door middel van een fietsergometer aan het begin van de studie, na de derde week en na de laatste week. De ubiquinol groep had na 6 weken een significant positief verschil in prestatie (W/kg bw) vergeleken met de placebogroep (+ 2,5%)Dit lijkt een klein verschil, maar voor topsporters kan een kleine verbetering al een groot verschil maken in de eindprestatie. Daarnaast kan een klein verschil bij een groep met zeer getrainde atleten een veel groter verschil opleveren bij relatief ongetrainde sporters die mogelijk nog veel meer profiteren van suppletie met ubiquinol. In de placebogroep werd eveneens een kleine significante verbetering in de prestatie waargenomen, maar minder dan die in de ubiquinolgroep. Dat de placebogroep ook verbeterde kwam natuurlijk door de effecten van het individuele trainingsprogramma dat door elke atleet gevolgd werd. 

Ubiquinol is een veilige en gezonde nutriënt en valt niet in de categorie doping. Daarnaast is het een goed alternatief voor cafeïne dat eveneens vaak gebruikt wordt door sporters vanwege het prestatieverhogende effect. Cafeïne kan echter ook nadelige effecten hebben op de gezondheid. Ubiquinol heeft een vergelijkbaar effect op de lichamelijke prestatie, maar is daarnaast ook gezond voor atleten, vooral voor het hart.

Om de volledige studie te lezen zie: A. Dietmar, M.E. Schmidt, S. Siebrecht; Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. Journal of the International Society of Sports Nutrition; 2013, 10:24
http://www.jissn.com/content/10/1/24

Terug