Zeaxanthine

Zeaxanthine en het structureel verwante luteïne zijn vetoplosbare xanthofyl carotenoïden. De antioxidanten worden na inname naar diverse weefsels en organen gebracht (HDL-cholesterol is de belangrijkste transporteur van zeaxanthine en luteïne). Zeaxanthine en luteïne zijn de belangrijkste carotenoïden in ooglens en gele vlek (macula lutea) van het netvlies (gebied van scherp zien, kleuren zien).  Beide carotenoïden beschermen het oog tegen cataract en leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie en verlagen mogelijk de kans op bepaalde vormen van kanker (met name borst- en longkanker), kransvatziekte en beroerte. Bij ouderen is een positief verband gevonden tussen de dagelijkse inname van zeaxanthine en luteïne en de lengte van telomeren aan het uiteinde van chromosomen (langere telomeren geven aan dat er minder celveroudering is). In een Japanse studie was een hogere dagelijkse inname van luteïne en zeaxanthine geassocieerd met een lagere sterftekans (alle oorzaken, kanker).

Bronnen

Groene (blad)groenten, maïs, sinaasappels, eieren, (oranje) paprika, saffraan, gojibessen, kaki (sharonvrucht), spirulina.

Indicaties

  • Preventie leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie (AMD)
  • Preventie cataract (met name nucleaire cataract)
  • Preventie hart- en vaatziekten
  • Kankerpreventie
  • Remming verouderingsprocessen

Contra-indicaties

Overgevoeligheid voor zeaxanthine.

Gebruiksadviezen

  • Algemene adviesdosering: 1-3 mg/dag
  • Therapeutische dosering: 3-20 mg/dag

Interactie

  • De opname van zeaxanthine (en luteïne) kan worden geremd door cholesterolverlagende medicijnen, maagzuurremmers (protonpompremmers) en pectine. 

Veiligheid

De dagelijkse inname van zeaxanthine uit voedsel is gemiddeld 0,2-0,9 mg per dag en kan oplopen tot circa 1,8 mg/dag bij mensen die veel zeaxanthinerijke voedingsmiddelen consumeren. Suppletie met zeaxanthine is veilig in doseringen tot 20 mg per dag.

Terug