Gesponsord door:

Vitamine E

Vitamine E (een groep tocoferolen en tocotriënolen) is een zeer belangrijke vetoplosbare antioxidant. Vitamine E bevordert de stabiliteit en integriteit van weefsels en membranen in het hele lichaam, door deze te beschermen tegen beschadiging door vrije radicalen. Naast de antioxidantwerking is vitamine E van belang voor de gezondheid van hart en bloedvaten, immuunsysteem en gezichtsvermogen. Tijdens zware inspanning beschermt vitamine E bloed, weefsels en spieren tegen verhoogde blootstelling aan vrije radicalen. Vitamine E beschermt bij veroudering, vermindert de klontering van bloedplaatjes en verlengt de bloedingstijd. 

Bronnen

Noten (met name amandelen), zaden (waaronder zonnebloempitten), spinazie, tomatenpuree, plantaardige oliën (met name zonnebloemolie en saffloerolie).

Tekenen van een mogelijk tekort

Hemolytische anemie, niet-specifieke neurologische klachten (o.m. perifere neuropathie). 

Indicaties

  • vitamine E-tekort
  • vetmalabsorptie (onder meer bij taaislijmziekte, cholestasis)
  • oxidatieve stress
  • ontstekingen
  • veroudering
  • (preventie) hart- en vaatziekten
  • claudicatio intermittens
  • leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie
  • (preventie) cataract
  • retinopathie
  • spierherstel na inspanning
  • (preventie) leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang en dementie
  • ziekte van Huntington
  • ziekte van Parkinson
  • ALS (amyotrofische lateraalsclerose)
  • tardieve dyskinesie
  • PMS (premenstrueel syndroom)
  • menstruatiepijn
  • verminderde vruchtbaarheid
  • reumatoïde artritis
  • osteoartritis
  • (preventie) zonnebrand
  • hooikoorts
  • kanker(preventie)
  • diabetes mellitus
  • diabetische neuropathie
  • hepatitis C
  • steatohepatitis
  • (preventie) COPD

Contra-indicaties

  • Overgevoeligheid voor vitamine E
  • Retinitis pigmentosa.

Gebruiksadviezen

  • Algemene onderhoudsdosis: 400 ie per dag
  • Therapeutische doseringsrange*: 400-1600 ie per dag
  • Verminderde vruchtbaarheid: 400-800 ie per dag
  • Tardieve dyskinesie: 1200 ie per dag
  • Artritis: 400-800 ie per dag
  • PMS: 400 ie per dag
* Gebruik hoge doses vitamine E bij voorkeur gedurende een beperkte periode. De veiligheid van chronische inname van vitamine E in doses boven 400 ie per dag staat de laatste jaren ter discussie.
Doses kunnen het beste geleidelijk op- en afgebouwd worden.

Interactie

  • Alcohol en verschillende medicijnen kunnen de vitamine E-status negatief beïnvloeden, waaronder mineraalolie laxantia, cholestyramine, isoniazide, colestipol, orlistat, fenofibraat, gemfibrozil, haloperidol, sucralfate en anticonvulsiva. Inname van extra vitamine E kan dan gewenst zijn. 
  • Vitamine E vermindert de giftigheid van cisplatine zonder de werkzaamheid van cisplatine bij kanker te verlagen.
  • Vitamine E in een hoge dosis kan de effectiviteit van chemotherapie verlagen.
  • Vitamine E kan de werking van antistollingsmedicijnen zoals warfarine versterken en de kans op bloedingen vergroten. Deze interactie is waarschijnlijk klinisch relevant bij een dosis vitamine E vanaf 800 ie per dag.
  • Een hoge inname van vitamine E kan ijzergebreksanemie verergeren en ijzersuppletie minder effectief maken. Anorganisch ijzer vernietigt vitamine E, organisch gebonden ijzer doet dit niet.
  • Bij een hoge inname van meervoudig onverzadigde vetzuren, vitamine A of C is de vitamine E-behoefte verhoogd. 
  • Vitamine E is vermoedelijk betrokken bij de omzetting van vitamine B12 in de bioactieve vorm en kan bovendien sommige symptomen van zinktekort verminderen.

Veiligheid

Vitamine E veroorzaakt in een zeldzaam geval bijwerkingen zoals misselijkheid, diarree, darmkrampen, vermoeidheid of huiduitslag. Vitamine E kan een voorbijgaande bloeddrukverhoging veroorzaken; bij mensen met een hoge bloeddruk dient suppletie met vitamine E met beleid te gebeuren. Voorzichtigheid met vitamine E-suppletie is geboden bij mensen met een overactieve schildklier of reumatische hartziekte. 
 
Bovengrens van inname (UL of upper limit) voor vitamine E*:
1-3 jaar: 300 ie per dag
4-8 jaar: 450 ie per dag
9-13 jaar: 900 ie per dag
14-18 jaar: 1200 ie per dag
boven 18 jaar: 1500 ie per dag
 
* bron: Natural Standard
Terug