Gesponsord door:

Spirulina

De eetbare microalg Spirulina (Arthrospira platensis) is zeer rijk aan uiteenlopende voedingsstoffen. De blauwalg wordt gezien als ’s werelds meest voedzame greenfood.

Spirulina is zeer eiwitrijk, waarbij alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd zijn. Het is de rijkste bron van bètacaroteen en gemengde carotenoïden (waaronder zeaxanthine) ter wereld. Ook bevat spirulina het meeste vitamine E van alle natuurlijke grondstoffen en is het 49% actiever in het lichaam dan synthetische vitamine E. Bovendien bevat spirulina vitamine K2 waarvan steeds duidelijker wordt dat het een belangrijke rol speelt bij het behoud van sterke botten en schone bloedvaten. Er is geen betere bron van het omega-6 vetzuur gammalinoleenzuur (GLA). Spirulina bevat 3 keer meer GLA dan teunisbloemolie. In totaal bevat spirulina 9 belangrijke vitaminen, waaronder vitamine B1, B2, B3, B6 en B12. Bovendien bevat het meer dan 14 mineralen die zijn gebonden aan 8 essentiële aminozuren zoals methionine en cysteïne. Tot slot is het rijk aan chlorofyl en het antioxidantenzym superoxidedismutase (SOD).

Kwaliteitsaspecten

Garanties voor Spirulina van hoge kwaliteit:

  • gekweekt in een natuurlijke, schone omgeving
  • gegarandeerd vrij van pesticiden en onkruidverdelgers (bij voorkeur biologisch gecertificeerd)
  • gegarandeerd niet doorstraald
  • regelmatig getest op verontreinigingen door een onafhankelijk laboratorium 

Indicaties

  • aansterken tijdens/na ziekte
  • (chronische) vermoeidheid
  • sport (uithoudingsvermogen, spierherstel)
  • hyperlipidemie (hypercholesterolemie, hypertriglyceridemie)
  • overgewicht
  • diabetes type 2 (glycemische controle, bloedlipiden)
  • leveraandoeningen (waaronder leververvetting)
  • verminderde weerstand, immunosenescentie
  • bacteriële en virale infecties
  • intestinale dysbiose (waaronder candidiasis)
  • ontstekingen, artritis
  • allergieën (waaronder hooikoorts, voedselallergie)
  • zware metalen belasting
  • bescherming tegen straling
  • ondersteuning ontgifting en reiniging
  • atherosclerose, hypertensie, trombose(preventie), beroerte
  • kanker(preventie)
  • zweren/wondheling
  • bloedarmoede
  • neuroprotectie (geheugen, concentratie)

Contra-indicaties

  • overgevoeligheid voor spirulina
  • fenylketonurie

Gebruiksadviezen

  • Onderhoudsdosering: 1-3 gram per dag 
  • Therapeutische dosering: 3-8 gram per dag (of hoger)

Omdat spirulina gewoon voeding is, kan het veilig in hoge doseringen en op ongezette tijden genomen worden. Als men niet gewend is om veel greens te nuttigen is het raadzaam om de dosering geleidelijk op te voeren

Interactie

  • In dieronderzoek is aangetoond dat spirulina de nieren beschermt tegen beschadiging door gentamycine, kwik en cisplatine en het hart tegen beschadiging door doxorubicine.
  • Spirulina kan een additief effect hebben bij het gebruik van ACE-remmers, bloedverdunners, diabetesmedicatie, antihistaminica, cholesterolverlagers en antivirale medicijnen.
  • Spirulina kan de werking van immunosuppressiva verminderen door het stimuleren van het immuunsysteem.
  • Spirulina beschermt tegen toxiciteit van zware metalen zoals cadmium, lood en kwik.

Veiligheid

Spirulina is zeer veilig, ook in hoge doseringen (in dieronderzoek hadden orale doseringen tot 1 gram/kg/dag geen toxische effecten). 

Literatuur

1. Hosseini SM et al. Nutritional and medical applications of spirulina microalgae. Mini Rev Med Chem. 2013;13(8):1231-7.

2. Gutiérrez-Salmeán G et al. Nutritional and toxicological aspects of spirulina (Arthrospira). Nutr Hosp. 2015;32(1):34-40.

3. Johnson M et al. A randomized, double blind, placebo controlled study of spirulina supplementation on indices of mental and physical fatigue in men. Int J Food Sci Nutr. 2016;67(2):203-6.

4. Kalafati M et al. Ergogenic and antioxidant effects of spirulina supplementation in humans. Med Sci Sports Exerc. 2010;42(1):142-51.

5. Serban MC et al. A systematic review and meta-analysis of the impact of Spirulina supplementation on plasma lipid concentrations. Clin Nutr. 2015 Sep 25. pii: S0261-5614(15)00240-X.

6. Miczke A et al. Effects of spirulina consumption on body weight, blood pressure, and endothelial function in overweight hypertensive Caucasians: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2016;20(1):150-6.

7. Parikh P et al. Role of spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus. J Med Food. 2001;4(4):193-199.

8. Madrigal-Santillán E et al. Review of natural products with hepatoprotective effects. World J Gastroenterol. 2014;20(40):14787-804.

9. Selmi C eet al. The effects of Spirulina on anemia and immune function in senior citizens. Cell Mol Immunol. 2011;8(3):248-54.

10. Yogianti F et al. Inhibitory effects of dietary Spirulina platensis on UVB-induced skin inflammatory responses and carcinogenesis. J Invest Dermatol. 2014;134(10):2610-9.

11. Ku CS et al. Edible blue-green algae reduce the production of pro-inflammatory cytokines by inhibiting NF-κB pathway in macrophages and splenocytes. Biochim Biophys Acta. 2013;1830(4):2981-8.

12. Ku CS et al. Health benefits of blue-green algae: prevention of cardiovascular disease and nonalcoholic fatty liver disease. J Med Food. 2013;16(2):103-11.

Terug