Magnesium

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium is van belang voor de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, de zenuwgeleiding, spiercontractie, cholesterolstofwisseling, temperatuurregulatie, detoxificatie en gezonde botten en tanden. Ook op hart en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed: het helpt het bloed dun te houden, ontspant de bloedvaten en gaat verhoging van de bloeddruk tegen. Een te lage inname van magnesium met de voeding komt geregeld voor. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus. 

Bronnen

Rijke bronnen van magnesium zijn cacao, schelpdieren, noten, sojabonen, groene groenten en volkoren granen.

Kwaliteitsaspecten

Magnesiumbisglycinaat is een superieure vorm van magnesium. Hierbij is ieder magnesiumdeeltje krachtig gebonden (gecheleerd) aan twee moleculen van het aminozuur glycine, waardoor een soort ringstructuur gevormd wordt met in het hart daarvan het mineraal. Het woord ‘chelaat’ komt uit het Grieks en betekent ‘klauw’ (zie afbeelding).

Deze aminozuurgecheleerde magnesium heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan andere vormen van magnesium zoals magnesiumoxide. De reden hiervoor is dat de binding tussen magnesium en het aminozuur zo sterk is in een chelaat dat deze niet splitst onder invloed van maagzuur, in tegenstelling tot andere magnesiumverbindingen. Het voordeel hiervan is dat magnesiumbisglycinaat als aminozuur de dunne darm bereikt en daar wordt opgenomen door middel van aminozuurreceptoren. Zoals bekend worden aminozuren uitstekend opgenomen door het lichaam. Zeker glycine, dat het kleinste aminozuur is, vandaar dat hier specifiek voor gekozen is. Het probleem met mineraalverbindingen (zoals citraten en oxides) die splitsen in het maagdarmkanaal is dat een elektrisch geladen magnesiumion ontstaat dat zich kan verbinden met niet-opneembare stoffen uit de voeding (zoals fytaten) of gaat concurreren met andere mineralen wat betreft de opname. En dit komt de biologische beschikbaarheid niet ten goede. Een ander pluspunt is dat veel mensen magnesiumbisglycinaat beter verdragen dan andere magnesiumsupplementen, ook in een hogere dosis. Bij magnesiumbisglycinaat dat is geproduceerd volgens het gepatenteerde Albion proces weet u zeker met een echt aminozuurchelaat te maken te hebben.

Tekenen van een mogelijk tekort

Gebrek aan eetlust, misselijkheid, (chronische) vermoeidheid, gebrek aan concentratie, nervositeit, geïrriteerdheid, toegenomen stressgevoeligheid, duizeligheid, (spannings)hoofdpijn, spierkramp, gespannen spieren, spierzwakte, tremoren, bronchiale hyperreactiviteit en afname van de longfunctie, kalkafzetting in gewrichtskraakbeen.

Indicaties

  • Verlaagde magnesiumstatus of magnesiumtekort (zie tekenen van een mogelijk tekort)
  • Verhoogde magnesiumbehoefte (braken, excessief zweten, alcoholisme, cystische fibrose, chronische nierziekten, malabsorptie)
  • Hypertensie
  • (Preventie) hartritmestoornissen
  • (Pre)eclampsie
  • Hartfalen (ook preventie)
  • Ischemische hartziekte
  • Angina pectoris
  • Mitraalklepprolaps
  • Beroerte
  • Astma
  • Diabetes type 1 en 2, diabetescomplicaties
  • (Preventie) metabool syndroom
  • Hyperlipidemie
  • Afname van het gehoor
  • COPD
  • Fibromyalgie
  • Stress, angst
  • Kramp in benen tijdens de zwangerschap
  • Migraine
  • Premenstrueel syndroom
  • Dysmenorroe (menstruatiepijn)
  • Preventie menopauzale klachten
  • (Preventie) galstenen
  • Osteoporose
  • Niet-alcoholische leververvetting
  • (Top)sport
  • Depressie
  • Preventie cataract
  • Verslavingen (alcohol, tabak, drugs)
  • Preventie nierstenen

Contra-indicaties

Ernstige nierfunctiestoornis

Gebruiksadviezen

  • Algemene onderhoudsdosering: 200 mg magnesium per dag
  • Algemene therapeutische dosering: 400 mg per dag (of naar inzicht van een orthomoleculair deskundige een hogere dosis gedurende een beperkte periode)

Interactie

  • Verschillende medicijnen kunnen de magnesiumstatus verlagen waaronder laxeermiddelen, thiazide diuretica, lisdiuretica, protonpompremmers, bèta-2 agonisten, digoxine, aminoglycosides, ACE-remmers, amphotericine B, cisplatine, carboplatine, cyclosporine, pentamidine, foscarnet, tacrolimus, corticosteroïden en cetuximab. Magnesiumsuppletie kan dan gewenst zijn.
  • Magnesium kan de absorptie en/of werkzaamheid van medicijnen zoals antibiotica (tetracyclines, fluorochinolonen), bifosfonaten, chloorpromazine, digoxine en schildklierhormoon verlagen. Neem een magnesiumsupplement bij voorkeur minimaal twee uur voor of na medicijnen in.
  • Kaliumsparende diuretica kunnen de magnesiumuitscheiding verlagen. Pas daarom op met magnesiumsuppletie.
  • Magnesium kan de werking van spierverslappers versterken.
  • Magnesium kan de behoefte aan orale antidiabetica verlagen door verbetering van de glycemische controle.

Veiligheid

Magnesium heeft een lage toxiciteit bij mensen met een normale nierfunctie; een teveel aan magnesium wordt snel uitgescheiden via de nieren. Bij een verminderde nierfunctie dient de magnesiumbloedspiegel goed in de gaten gehouden te worden. Maagdarmklachten zoals diarree en misselijkheid kunnen optreden bij doses vanaf 250 mg magnesium per dag. De UL (upper limit) voor magnesium (uitsluitend uit voedingssupplementen) is mede daarom vastgesteld op 250 mg per dag. Vergiftigingsverschijnselen door een te hoge magnesiuminname (toxische hypermagnesiëmie met flushing, misselijkheid, braken, verlies van spierreflexen, spierzwakte, somnolentie, bradycardie, hypotensie, diarree en ECG-veranderingen) zijn waargenomen bij doses boven 2500 mg magnesium per dag (ten minste tien keer de UL). 

Literatuur

1. de Baaij JH, et al. Magnesium in man: implications for health and disease. Physiol Rev. 2015;95(1):1-46.

2. Schwalfenberg GK et al. The importance of magnesium in clinical healthcare. Scientifica. 2017;2017:4179326.

3. Gröber U et al. Magnesium in prevention and therapy. Nutrients. 2015;7:8199-8226.

4. Castiglioni S et al. Magnesium and osteoporosis: current state of knowledge and future research directions. Nutrients. 2013;5(8):3022-33.

5. Welch AA et al. Dietary magnesium may be protective for aging of bone and skeletal muscle in middle and younger older age men and women: cross-sectional findings from the UK Biobank Cohort. Nutrients. 2017;9(11). pii: E1189.

6. Wu J et al. Circulating magnesium levels and incidence of coronary heart diseases, hypertension, and type 2 diabetes mellitus: a meta-analysis of prospective cohort studies. Nutr J. 2017;16(1):60.

7. Ter Braake AD et al. Magnesium counteracts vascular calcification: passive interference or active modulation? Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2017;37(8):1431-1445.

8. Morais JBS et al. Effect of magnesium supplementation on insulin resistance in humans: A systematic review. Nutrition. 2017;38:54-60.

9. Boyle NB et al. The effects of magnesium supplementation on subjective anxiety. Magnes Res. 2016;29(3):120-125.

10. Zhang Y et al. Can Magnesium Enhance Exercise Performance? Nutrients 2017; 9(9):946.

11. Parazzini F et al. Magnesium in the gynecological practice: a literature review. Magnes Res. 2017;30(1):1-7.

12. Nechifor M. Magnesium in drug dependences. Magnes Res. 2008;21(1):5-15.

13. Rosanoff A et al. Essential nutrient interactions: does low or suboptimal magnesium status interact with vitamin D and/or calcium status? Adv Nutr. 2016;7(1):25-43.

Terug