Groene thee-extract

Groene thee is een van de oudste dranken ter wereld, met een geschiedenis die al zo’n 5000 jaar teruggaat. Met name in China en Japan wordt veel groene thee gedronken en men denkt dat dit bijdraagt aan een gezond en lang leven. Nu er steeds meer bekend is over de gezondheidseffecten van groene thee, wordt het ook in het westen steeds populairder. Groene thee wordt bereid van de bladeren van de theeplant (Camellia sinensis), die met name groeit in Zuidoost-Azië. Het is een ongefermenteerde soort thee, waarbij het hoogste gehalte aan natuurlijke polyfenolen behouden is gebleven. Tijdens het fermentatieproces van theebladeren (de manier waarop zwarte thee wordt gemaakt) gaan deze polyfenolen, waarvan de belangrijkste in thee uit catechinen bestaan, grotendeels verloren door oxidatie. Uit onderzoek is gebleken dat juist deze catechinen verantwoordelijk zijn voor de gunstige invloed van thee op de gezondheid. De krachtigste catechine in groene thee is epigallocatechinegallaat (EGCG). 

De lijst van gezondheidseffecten van groene thee is indrukwekkend. Groene thee catechines (met name EGCG):

  • zijn krachtige antioxidanten en vrije radicalenvangers, verhogen indirect de antioxidantcapaciteit door het verhogen van de aanmaak van antioxidantenzymen
  • cheleren (zware) metalen
  • bevorderen de afbraak en uitscheiding van toxines
  • zorgen voor ontstekingsremming en immunomodulatie (betere weerstand, tegengaan allergie en autoimmuniteit)
  • reguleren de genexpressie
  • hebben antimicrobiële activiteit tegen bepaalde bacteriën, virussen, schimmels en parasieten
  • gaan tandbederf en een slechte adem tegen
  • verbeteren de glucose- en vetstofwisseling en helpen bij gewichtsbeheersing
  • bevorderen een gezonde darmflora
  • remmen het ontstaan en de progressie van kanker
  • verminderen psychische en lichamelijke stress
  • beschermen hart en bloedvaten (onder meer door het tegengaan van oxidatieve stress, atherosclerose, hypercholesterolemie en hoge bloeddruk)
  • beschermen weefsels en organen (waaronder nieren, huid, ogen, botten, gewrichten)

In verschillende humane studies is vastgesteld dat de consumptie van groene thee is geassocieerd met een kleinere kans op sterfte (alle oorzaken, longontsteking, hart- en vaatziekten) en blijvende invaliditeit (door alle oorzaken), wat suggereert dat groene thee inderdaad bijdraagt aan een gezond en lang leven.

Kwaliteitsaspecten

Bij het maken van een extract uit groene thee (met water als oplosmiddel) worden de werkzame stoffen geconcentreerd zodat er minder van het groene thee-product gebruikt hoeft te worden om van de gunstige effecten te kunnen profiteren. Daarnaast is er bij een extract standaardisatie mogelijk. Een kop groene thee blijkt namelijk een zeer uiteenlopende hoeveelheid catechinen te bevatten, afhankelijk van de kwaliteit van de theebladeren en de methode van theebereiding. Een ander nadeel van het drinken van grote hoeveelheden groene thee is dat niet iedereen de cafeïne die daar van nature inzit even goed kan verdragen. Een goed alternatief is het gebruik van groene thee-extract waarbij de cafeïne (vrijwel) volledig is verwijderd. Daarbij is een groene thee-extract van biologische kwaliteit (herkenbaar aan de code NL-BIO-01 en het Europees biologisch keurmerk), die vrij is van residuen van pesticiden, te prefereren boven een niet-biologische variant. Bij de teelt van theeplanten worden doorgaans veel bestrijdingsmiddelen gebruikt die achter kunnen blijven op en in de bladeren.

Indicaties

  • Remming veroudering, preventie leeftijdsgerelateerde aandoeningen
  • Hart- en vaatziekten (o.m. atherosclerose, ischemische hartziekte, hypertensie, beroerte)
  • Hypercholesterolemie
  • Psychische stress, depressie
  • Metabool syndroom
  • Diabetes mellitus
  • Overgewicht, obesitas
  • Ondersteuning (lever)detoxificatie
  • Kankerpreventie (o.m. long, dikke darm, slokdarm, mond, maag, nier, pancreas, borst)
  • Chronische ontstekingsziekten waaronder artritis
  • Aandoeningen met verhoogde oxidatieve stress
  • Preventie cognitieve achteruitgang
  • Neurodegeneratieve aandoeningen (waaronder alzheimer, parkinson)
  • Allergieën
  • Acne
  • Verkoudheid, griep, luchtweginfecties, virusinfecties
  • Infectie met de maagbacterie Helicobacter pylori
  • Candidiasis (Candida albicans)
  • Vruchtbaarheidsproblemen (vrouwen)
  • Overgangsklachten (zoals opvliegers)
  • Osteoporose
  • Chronische nierinsufficiëntie, hemodialyse
  • Verminderde weerstand

Contra-indicaties

  • Ernstige leveraandoeningen

Gebruiksadviezen

  • Algemene onderhoudsdosering: 500 mg groene thee extract (met 400 mg catechines waarvan 200 mg EGCG) per dag
  • Algemene therapeutische dosering: 500-1500 mg extract (met 400-1200 mg catechines waarvan 200-600 mg EGCG) per dag

Neem groene thee-extract bij de maaltijd in en niet op de nuchtere maag.

Interactie

  • Groene thee catechines kunnen de opname van ijzer verminderen; neem daarom groene thee extract en een ijzersupplement niet gelijktijdig, maar op een ander tijdstip van de dag in.
  • Groene thee extract kan in theorie de werking van trombocytenaggregatieremmers (zoals acetylsalicylzuur, clopidogrel) versterken.
  • Groene thee extract bevat vitamine K en kan in theorie de werking van de coumarinederivaten (antistollingsmedicatie) warfarine, phenprocoumon en acenocoumaril verlagen.
  • Groene thee extract versterkt de werking van corticosteroïden bij huidaandoeningen.
  • Groene thee extract remt de ontwikkeling van resistentie tegen bèta-lactam antibiotica (penicillines, cefalosporines en overige bèta-lactam antibiotica).
  • Dieronderzoek suggereert dat groene thee extract de farmacokinetiek van clozapine verandert (langere tijd alvorens maximale bloedspiegel is bereikt, lagere maximale bloedspiegel).
  • Groene thee extract en alfaliponzuur hebben mogelijk synergetische effecten met betrekking tot ontstekingsremming, tegengaan oxidatieve stress en tegengaan plaquevorming bij alzheimer.

Veiligheid

Groene thee extract is een veilig supplement, zeker in de aangegeven doseringen. Dosisafhankelijke neurologische en gastro-intestinale bijwerkingen van groene thee extract zijn voor zover bekend gerelateerd aan cafeïne: groene thee extract zonder cafeïne heeft deze bijwerkingen niet. In enkele gevallen heeft groene thee extract een negatieve invloed op de leverfunctie (verhoging leverenzymen), die normaliseert wanneer inname van groene thee extract wordt gestaakt. Onderzoek suggereert dat groene thee extract het beste wordt verdragen indien deze bij de maaltijd wordt ingenomen en niet op de nuchtere maag.

Terug