Choline

Choline is een belangrijke (semi-)essentiële voedingsstof. Het levert methylgroepen voor de synthese van SAM (S-adenosylmethionine), de primaire methyldonor maakt deel uit van de neurotransmitter acetylcholine en is component van membraanfosfolipiden (fosfatidylcholine en sfingomyeline). Choline draagt bij aan het onder controle houden van de homocysteïnespiegel; een verhoogde homocysteïnespiegel vergroot de kans op hart- en vaatziekten, kanker, cognitieve achteruitgang en botbreuken. De cholinederivaat fosfatidylcholine is bestanddeel van VLDL-cholesterol en betrokken bij de vetstofwisseling en afvoer van vetten uit de lever; het uit choline gevormde betaïne is onder meer belangrijk voor de nierfunctie (reabsorptie van water). Tijdens de pre- en neonatale ontwikkeling is voldoende choline nodig voor een goede aanleg en rijping van hersenen en zenuwstelsel. Een cholinetekort tijdens de zwangerschap vergroot de kans op neuraalbuisdefecten, schisis en aangeboren hartafwijkingen.

Bronnen

Eieren, biefstuk, kip, vis, melk, bloemkool, quinoa, bonen, pinda’s, tarwekiemen, biergist, lecithine.

Tekenen van een mogelijk tekort

Leververvetting, spierafbraak, angststoornis, versnelde atherosclerose, verhoging homocysteïnespiegel, cognitieve achteruitgang.

Indicaties

  • Leververvetting
  • Zwangerschap, geven van borstvoeding
  • Verhoogde homocysteïnespiegel
  • Sport (ondersteuning vetstofwisseling en uithoudingsvermogen)
  • Kankerpreventie (colorectaal, borst)
  • Leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang
  • Astma
  • Angststoornis (gerelateerd aan lage choline-inname)

Contra-indicaties

  • Allergie/overgevoeligheid voor choline, lecithine, fosfatidylcholine
  • Hoge doseringen choline (rond 3500 mg/dag) zijn gecontraïndiceerd bij de ziekte van Parkinson en ernstige lever- en nierziekten

Gebruiksadviezen

  • Algemene adviesdosering: 500-1000 mg/dag
  • Astma: 1500-2500 mg/dag

De adequate dagelijkse inname voor choline is 425 mg/dag voor vrouwen (450 mg/dag tijdens zwangerschap, 550 mg/dag bij het geven van borstvoeding) en 550 mg/dag voor mannen (Institute of Medicine, United States National Academies). Ongeveer 20% van de mensen heeft waarschijnlijk een hogere cholinebehoefte (circa 825 mg/dag). De veilige bovengrens van inname (UL, upper limit) bedraagt 3500 mg/dag.

Interactie

  • Een hoge dosis choline kan de bloeddruk en/of bloedglucosespiegel verlagen. Bij gebruik van diabetesmedicijnen of bloeddrukverlagende medicijnen dient hiermee rekening te worden gehouden.
  • Choline kan de effectiviteit van lithium bij bipolaire stoornis verhogen.

Veiligheid

Choline is een veilige stof in de aangegeven doseringen. 

Literatuur

1. Choline. Adv Nutr. 2010;1(1):46-8.

2. Zeisel SH et al. Choline: an essential nutrient for public health. Nutr Rev. 2009;67(11):615-623.

3. Guerrerio AL et al. Choline intake in a large cohort of patients with nonalcoholic fatty liver disease. Am J Clin Nutr. 2012;95(4):892-900.

4. Zeisel SH. Nutrition in pregnancy: the argument for including a source of choline. Int J Womens Health. 2013;5:193-9.

5. Penry JT et al. Choline: an important micronutrient for maximal endurance-exercise performance? Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008;18(2):191-203.

6. Zhang CX et al. Choline and betaine intake is inversely associated with breast cancer risk: a two-stage case-control study in China. Cancer Sci. 2013;104(2):250-8.

7. Lu MS et al. Choline and betaine intake and colorectal cancer risk in Chinese population: a case-control study. PLoS One. 2015;10(3):e0118661.

8. Naber M et al. Improved human visuomotor performance and pupil constriction after choline supplementation in a placebo-controlled double-blind study. Sci Rep. 2015;5:13188.

9. Mehta AK et al. Choline attenuates immune inflammation and suppresses oxidative stress in patients with asthma. Immunobiology 2010;215(7):527-34.

10. Bjelland I et al. Choline in anxiety and depression: the Hordaland Health Study. Am J Clin Nutr 2009;90:1056-60.

Terug