Ashwagandha

Ashwagandha (Withania somnifera of winterkers, een plant uit de Solanaceae familie) is een belangrijk kruid binnen de ayurvedische geneeskunde en wordt al duizenden jaren gebruikt. Withanolides zijn de belangrijkste medicinale inhoudsstoffen; ashwagandha bevat van alle planten de grootste en structureel meest diverse verzameling withanolides. Ashwagandha wordt ook wel ‘Indiase’ ginseng of ‘koninklijk kruid’ genoemd omdat de adaptogene eigenschappen van ashwagandha lijken op die van ginseng en het kruid een prominente plaats inneemt in de ayurvedische geneeskunde. Als adaptogeen verhoogt ashwagandha de niet-specifieke weerstand tegen ziekte en lichamelijke en psychische stress (acuut/chronisch). Ashwagandha heeft een brede werking, verbetert de conditie van lichaam en geest en draagt bij aan een gezond en lang leven. Het kruid gaat celveroudering tegen, is goed voor denken en geheugen en heeft onder meer stressverlagende, angstremmende, antidepressieve, neuroprotectieve, ontstekingsremmende, immunomodulerende, antioxidatieve, hormoonregulerende en spierversterkende effecten. De indicaties voor ashwagandha zijn gebaseerd op traditionele toepassingen, preklinische studies en een beperkt aantal klinische studies.

Kwaliteitsaspecten

Withaferine A in ashwagandha heeft cytotoxische effecten; een hoge inname van deze withanolide is daarom ongewenst. De wortel van ashwagandha, die meestal wordt gebruikt, heeft een lager gehalte withaferine A dan de bladeren. Bij gebruik van ashwagandha-extract is het aan te raden te kiezen voor een extract met een zo laag mogelijk gehalte withanolide A.

Indicaties

  • Verbetering algehele conditie
  • Tegengaan veroudering (waaronder cognitieve veroudering)
  • Herstel na ziekte
  • Acute en chronische stress
  • Stressgerelateerde klachten en aandoeningen: angst, rusteloosheid, depressie, leer- en geheugenproblemen, slapeloosheid, nerveuze uitputting, gewichtsafname, hypertensie, OCS, maagzweer, verminderde weerstand
  • Verbeteren cognitie, mentale focus en geheugen
  • Chronische vermoeidheidssyndroom
  • Neurodegeneratieve aandoeningen: de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Huntington, hiv-geassocieerde dementie
  • Verlaagd libido
  • Verminderde vruchtbaarheid (mannen)
  • Sport
  • Spierzwakte, sarcopenie
  • Osteoartritis, reumatoïde artritis, jicht
  • Diabetes mellitus, diabetescomplicaties: angst, depressie, verlaagd libido, neuropathie, verlaagde vruchtbaarheid, hart- en vaatziekten
  • Bevorderen groei en ontwikkeling pubers/adolescenten
  • Bescherming tegen hart- en vaatziekten
  • Subklinische hypothyroïdie
  • Maagdarminfecties

Contra-indicaties

Zwangerschap en het geven van borstvoeding (vanwege het ontbreken van veiligheidsgegevens).

Gebruiksadviezen

De gebruikelijke dosering van gedroogde ashwagandhawortel (volwassenen) is circa 3 tot 6 gram per dag (extract 300-600 mg/dag). Tijdelijke inname van ashwagandha-extract in een dosering tot 1200 mg/dag is veilig.

Interactie

  • Ashwagandha versterkt mogelijk de effectiviteit van radiotherapie en chemotherapie bij kanker, terwijl het bijwerkingen van deze behandelingen kan verminderen.
  • Leukopenie, een bijwerking van cyclofosfamide, wordt tegengegaan door ashwagandha (dierstudie).
  • Ashwagandha en het cytostaticum paclitaxel hebben een synergetische werking bij kanker; daarnaast gaat ashwagandha neutropenie door paclitaxel tegen (dierstudies).
  • Ashwagandha beschermt tegen cardiotoxiciteit van doxorubicine (dierstudie).
  • Ashwagandha beschermt lever en nieren tegen toxiciteit van gentamicine (dierstudies).
  • De (systolische, diastolische) bloeddruk kan dalen bij gebruik van ashwagandha; mensen die bloeddrukverlagende medicijnen innemen, dienen hier rekening mee te houden.
  • Ashwagandha gaat bijwerkingen (katalepsie, orofaciale dyskinesie) van haloperidol tegen (dieronderzoek).
  • Ashwagandha beschermt tegen hepatotoxiciteit van het insecticide dimethoaat, een organofosforverbinding (dierstudie)
  • Bij loodintoxicatie beschermt ashwagandha onder meer hersenen, lever en nieren tegen oxidatieve stress.
  • Ashwagandha gaat accumulatie en toxiciteit van cadmium tegen (dierstudie).
  • Ashwagandha verlengt pijnstilling en onderdrukt hyperalgesie (een reboundeffect) door morfine (dierstudie) en versterkt mogelijk de werking van benzodiazepines, barbituraten en andere sedativa.
  • Ontwenningsverschijnselen van alcohol zoals angst verminderen bij gebruik van ashwagandha (dierstudie).
  • Ashwagandha kan de bloedglucosespiegel verlagen. Diabetici dienen met dit effect rekening te houden.
  • Ashwagandha stimuleert de schildklier; mensen die schildklierhormoon innemen dienen hier rekening mee te houden.

Veiligheid

Ashwagandha is veilig in de aanbevolen doseringen. Het kruid wordt al duizenden jaren gebruikt in geneeskundige tradities zoals ayurveda, unani en siddha. Ashwagandha voldoet aan de eisen van een adaptogeen: het verlaagt stressgeïnduceerde schade, is veilig in gebruik, ook bij hogere doseringen en langdurig gebruik, heeft geen negatieve bijwerkingen zoals ontwenningsverschijnselen en beïnvloedt lichaamsprocessen niet meer dan noodzakelijk. Er zijn geen significante bijwerkingen bekend, afgezien van een sporadisch geval van reversibele thyrotoxicose. Mensen met hyperthyroïdie wordt daarom aangeraden goed op te letten bij gebruik van ashwagandha. Voorzichtigheid is ook geboden bij overgevoeligheid voor planten uit de nachtschadefamilie (Solanaceae).

Literatuur

1. Singh N et al. An overview of ashwagandha: a rasayana (rejuvenator) of ayurveda. Afr J Tradit Complement Altern Med. 2011;8(5S):208-213.

2. Mishra LC et al. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev. 2000;5(4):334-46.

3. Chandrasekhar K et al. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012;34(3):255-62.

4. Pratte MA et al. An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). J Altern Complement Med. 2014;20(12):901-8.

5. Pingali U et al. Effect of standardized aqueous extract of Withania somnifera on tests of cognitive and psychomotor performance in healthy human participants. Pharmacognosy Res. 2014;6(1):12-18.

6. Kuboyama T et al. Effects of Ashwagandha (roots of Withania somnifera) on neurodegenerative diseases. Biol Pharm Bull. 2014;37(6):892-7.

7. Dries DR et al. Extracting β-amyloid from Alzheimer’s disease. Proc Natl Acad Sci U S A. 2012;109(9):3199-200.

8. Raghavan A et al. Withania somnifera: a pre-clinical study on neuroregenerative therapy for stroke. Neural Regen Res. 2015;10(2):183-5.

9. Dongre S et al. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract in Improving Sexual Function in Women: A Pilot Study. Biomed Res Int. 2015;2015:284154.

10. Mahdi AA et al. Withania somnifera improves semen quality in stress-related male fertility. Evid Based Complement Alternat Med. 2011;2011:576962.

11. Raut AA et al. Exploratory study to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunteers. J Ayurveda Integr Med. 2012;3(3):111-4.

Terug