L-theanine

L-theanine (γ-glutamylethylamide, 5-N-ethyl-glutamine) is een wateroplosbaar, op glutamine gelijkend aminozuur dat thee zijn karakteristieke smaak geeft. Het unieke aminozuur behoort niet tot de essentiële aminozuren, noch tot de niet-essentiële aminozuren en wordt niet in lichaamseiwitten ingebouwd. Theanine wordt na inname snel opgenomen en heeft meestal al binnen 30 minuten een (dosisafhankelijk) ontspannend en kalmerend effect, zonder dat sufheid of slaperigheid optreedt. De ontspanning gaat gepaard met toename van alfagolven in de hersenen (bij een dosis vanaf 50 mg). Voor het slapen ingenomen kan theanine de slaapkwaliteit verbeteren. Theanine beïnvloedt verschillende neurotransmittersystemen in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt. Theanine heeft neuroprotectieve eigenschappen en remt leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang.

Bronnen

Vrijwel de enige bron van theanine is groene of zwarte thee (Camellia sinensis). Een kop thee bevat circa 8-20 mg theanine (1-2% van het drooggewicht).

Indicaties

  • Angst, innerlijke onrust
  • Stress, hoge stressgevoeligheid, stressgerelateerde bloeddrukstijging
  • ADHD (ook om beter te slapen)
  • Schizofrenie
  • Premenstrueel syndroom
  • Verbetering concentratie/focus en mentaal uithoudingsvermogen
  • Leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang

Contra-indicaties

Zwangerschap en het geven van borstvoeding

Gebruiksadviezen

  • Algemene adviesdosering: 1-3x daags 200 mg
  • Therapeutische dosering tot 3x daags 400-800 mg/dag

Interactie

  • L-theanine beschermt mogelijk tegen maagzweren veroorzaakt door NSAID’s zoals ibuprofen en indomethacine.
  • L-theanine vermindert het stimulerende effect van cafeïne (onder meer op de bloeddruk) en gaat slaapproblemen door cafeïnegebruik tegen; cafeïne versterkt het effect van L-theanine op het denkvermogen.
  • L-theanine beschermt de lever tegen schadelijke effecten van alcohol.
  • L-theanine beschermt de hersenen tegen beschadiging door onder meer aluminium en milieutoxines (insecticiden) zoals dieldrin en rotenone (dieronderzoek).
  • L-theanine geeft steun bij het stoppen met roken en vermindert ontwenningsverschijnselen van opioïden (dierstudie).
  • L-theanine kan de werking van antihypertensiva en antipsychotica ondersteunen.
  • Toxiciteit van cytostatica (waaronder irinotecan, doxorubicine) wordt tegengegaan door L-theanine; tevens ondersteunt L-theanine de werkzaamheid van cytostatica zoals doxorubicine, idarubicine, adriamycine, cisplatine en irinotecan (preklinisch onderzoek). Gebruik L-theanine bij kanker(therapie) alleen onder begeleiding van een arts.

Veiligheid

Het gebruik van theanine is zeer veilig, zeker in de aangegeven doseringen. De in dierstudies vastgestelde NOAEL (no-observed-adverse-effect-level) bedraagt maar liefst 4000 mg/kg/dag.

Literatuur

1. Yoto A et al. Effects of L-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses. J Physiol Anthropol. 2012;31:28.

2. Unno K et al. Anti-stress effect of theanine on students during pharmacy practice: positive correlation among salivary α-amylase activity, trait anxiety and subjective stress. Pharmacol Biochem Behav. 2013;111:128-35.

3. Lardner AL. Neurobiological effects of the green tea constituent theanine and its potential role in the treatment of psychiatric and neurodegenerative disorders. Nutr Neurosci. 2014;17(4):145-55.

4. Park SK et al. A combination of green tea extract and l-theanine improves memory and attention in subjects with mild cognitive impairment: a double-blind placebo-controlled study. J Med Food. 2011;14(4):334-43.

5. Lyon MR et al. The effects of L-theanine (Suntheanine®) on objective sleep quality in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Altern Med Rev. 2011;16(4):348-54.

Terug