Gesponsord door:

L-Tryptofaan

Tryptofaan is een essentieel aminozuur, dat ingebouwd kan worden in eiwitten en enzymen en de voorloperstof is van niacine (vitamine B3), 5-HTP (5-hydroxytryptofaan), serotonine en melatonine. De dagelijkse voeding bevat naar schatting 0,5 tot 2 gram tryptofaan.

Als therapeutische suppletie gericht is op verhoging van de serotonine- en melatoninesynthese (hetgeen meestal het geval is), dan is 5-HTP een veel effectiever supplement dan L-tryptofaan. Verdere informatie over suppletie is te vinden bij 5-HTP (in de categorie nutriënten).

Bronnen

Chocolade, haver, bananen, gedroogde dadels, pinda’s, melk, cottage cheese, vlees, vis, kalkoen

Tekenen van een mogelijk tekort

Een tekort aan tryptofaan zou onder meer kunnen leiden tot depressie, vermoeidheid, slapeloosheid, hallucinaties, stemmingswisselingen, nervositeit, afwijkende eetlust, haaruitval, huidafwijkingen, diarree, slecht zien, ataxie en polyneuropathie.

Indicaties

zie 5-HTP

Contra-indicaties

zie 5-HTP

Gebruiksadviezen

zie 5-HTP

Mocht er voorkeur zijn voor suppletie met L-tryptofaan, dan is een circa tien keer hogere dosis nodig dan van 5-HTP. Doses L-tryptofaan tot 4 gram per dag zijn waarschijnlijk veilig. L-tryptofaan dient los van de maaltijd (minimaal een half uur voor, of 2 uur na het eten) te worden ingenomen.

Interactie

zie 5-HTP

Veiligheid

Suppletie met L-tryptofaan kan incidenteel maagdarmklachten geven, een licht gevoel in het hoofd of een droge mond. Suppletie met L-tryptofaan kan astma bronchiale en SLE (tijdelijk) verergeren.

Literatuur

1. L-Tryptophan. Monograph. Altern Med Rev. 2006;11(1):52-6.

Terug